Menue
Camping-Tipps für den Frühling im Dethleffs Wohnwagen

Juist laden

Zo bereikt u met uw caravan veilig uw bestemming

Een correct geladen caravan beschermt u meteen driemaal: tegen ongevallen, schade aan het interieur en voor boetes. Wij vertellen u waarop u bij het juist laden moet letten en hoe u boetes en schade kunt vermijden. Onze Dethleffs-expert Richard Angerer, het hoofd van de constructieafdeling voor caravans, geeft u nuttige tips:

Juist pakken

Verkeerd en onoplettend pakken houdt drie risico's in: een slecht verdeeld gewicht vermindert de rijstabiliteit van de caravan. Als zware lading verschuift, kan die het meubilair beschadigen. Wie te veel meeneemt, riskeert behalve defecten door overlading ook nog een pittige boete. Daarom is het cruciaal om te weten hoe zwaar de caravan zelf is (lege massa), hoeveel hij maximaal mag wegen (toegelaten maximummassa) en hoe hoog de kogeldruk is. Ook voor het trekkend voertuig gelden gewichtsgrenzen. Het aanhangergewicht, de toegelaten maximummassa, asdruk en kogeldruk zijn vastgelegd. Zowel bij de caravan als bij het trekkend voertuig staan de maximumwaarden in de autopapieren (kentekenbewijs deel II) en op de typeplaatjes vermeld. Het werkelijke gewicht van een caravan en trekkend voertuig moet u zelf wegen, omdat model en later toegevoegde accessoires de lege massa kunnen verhogen. Daarvoor kunt u terecht op geijkte weegschalen, bijv. bij landbouwcoöperaties, groothandels voor bouwmateriaal en keuringsstations. Voordien belt u best even om na te gaan of ze echt een weegschaal hebben.

On Tour mit dem Dethleffs Nomad

Hoe hoog moet de kogeldruk zijn?

De kogeldruk moet minstens vier procent van het werkelijke gewicht van de aanhanger bedragen, maar niet minder dan 25 kilogram. Deze moet echter altijd de maximumwaarden bereiken. Hoe hoger namelijk de kogeldruk, des te minder slingert de caravan. Een voorbeeld: een auto met aanhangwagen met een kogeldruk van 25 kilogram begon bij kampeer-rijtesten bij iets meer dan 90 km/u te slingeren.

Wanneer de kogeldruk met 50 kilogram verhoogd werd tot 75 kilogram, gebeurde dat echter pas bij 113 km/u. Het trekkend voertuig draagt weliswaar de kogeldruk, maar toch mag de caravan losgekoppeld – dus met de wielen en het neuswiel op de weegschaal, slechts de toegelaten maximummassa wegen. Sommige autofabrikanten vermelden bij het rijden met aanhangwagens tot 100 km/u een hogere belasting van de achteras en/of een hogere toegelaten maximummassa, zodat het extra laadvermogen van het trekkend voertuig niet te veel beperkt wordt. Kogeldruk bepalen

Maar hoe bepaalt u de kogeldruk?

Daartoe zijn er drie mogelijkheden: met een speciale weegschaal, een personenweegschaal of een neuswiel met geïntegreerde kogeldrukweger. Wie geen speciale kogeldrukweger wil kopen, kan zich ook behelpen met een nauwkeurige personenweegschaal. In dat geval heeft u ook een houten stok of metalen staaf nodig, die net zolang is dat hij rechtop op de weegschaal in de opening van het kogelgewricht de caravan waterpas houdt of exact in de positie, waarin de caravan achter het geladen trekkend voertuig hangt. Hoe dieper de dissel namelijk staat, des te groter wordt de kogeldruk. 

Checklist: zo pakt u!

  • Hangkasten: perfect voor licht textiel. Laat open vakken leeg.
  • Keuken: onderaan de zware, bovenaan de lichte voorwerpen. Als de koelkast zich aan dezelfde kant bevindt, let u op de gewichtsverdeling (links/rechts)
  • Kasten: hangende kleding mag niet te veel schommelen.
  • Bakken onder zitgroep en bedden: plaats voor meubels, barbecue en tent.
  • Belangrijkste regel: gewicht altijd in de buurt van de assen en de vloer laden (zie boven). Opletten voor kabels, verwarmings- en waterleidingen.
  • Fietsen: best op de caravandissel of op het autodak: fietsendragers achteraan op de caravan zijn problematisch
  • De zwaarste voorwerpen laadt u altijd in de auto!